امیرعلی شيرين تر از امیرعلی شيرين تر از ، تا این لحظه: 13 سال و 5 ماه و 1 روز سن داره

امیرعلی دردانه ی ما

امیرعلی و چهارشنبه سوری

1390/12/23 0:03
788 بازدید
اشتراک گذاری

سلام

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبهٔ سال (سه‌شنبه

 شب) برگزار می‌شود که طلایه‌دار نوروز است

برخی آیین‌های سوری:

سال نو - کوزهٔ نو

آجیل مشگل‌گشای، چهارشنبه سوری

فال‌گوشی و گره‌گشایی

قاشق‌زنی

شال انداختن

و اما چهارشنبه سوری در شهر تبریز:

 

آتش‌بازی و گره‌گشایی از قدیم معمول بوده‌است. آتش‌افروختن در این اواخر متداول شده‌است.در گذشته به جای آتش‌افروختن و پریدن از روی آن صبح روز چهارشنبه کودکان و جوانان از روی آب روان پریده و جمله « آتيل ماتيل چرشنبه بختيم آچيل چرشنبه» را میگفتند.آجیل و میوه خشک خوردن از ضروریات است و ترک نمی‌شود اگر دوست یا مهمان و تازه‌واردی داشته باشند باید حتماً شب چهارشنبه‌سوری خوانچه‌ای از آجیل خام و میوه خشک برای او بفرستند. در تبریز آب‌پاشی از بام خانه‌ها بر سر عابرین نیز رایج است که از آداب دوران ساسانیان بوده و هنوز در میان ارمنیان و زردشتیان ایران معمول است که در یکی از جشن‌های خود بر یکدیگر آب می‌ریزند.

ziba

بیا در غروب آخرین سه شنبه ی سال برای گردگیری

افکارمان آتشی بیافزاییم کینه هارا بسوزانیم

زردی خاطرات بد را به آتشو سرخی عشق را از

آتش بگیریم آتش نفرت را در وجودمان خاموش کنیم

جشن باستانی چهارشنبه سوری مبارک

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (14)

مامان اميرحسين
23 اسفند 90 0:22
آخ كه من چقدر رسم شما تبريزيها رو دوست دارمچهارشنبه سوري مبارك


مرسی عزیز دلم
چهارشنبه سوری شمام مبارک
امیرحسین جونو ببوسین
مامان اميرحسين
23 اسفند 90 0:23
حالا از بالا آب ميريزين كسي كه رد ميشه اگه تو فكر بدهكاريهاش باشه بدجور شكه ميشه ها


ما اینیم دیگههههههههD


مامان زهرا نازنازی
23 اسفند 90 0:25
سلام خاله ی مهربون

چقدر دلم براتون تنگ شده بود

بهترین ها رو براتون خواستارم


سلام خانـــوم
چه عجب عزیزم منم دلم براتون تنگ شده بود مرسی که بهمون سرزدید
منم همینطور
مامان آرشیدا کوچولو
23 اسفند 90 0:37
مامانش چرا عکس امیر رو برامون نمیفرستونی؟؟


گلم منظورتون تو وبلاگ بذارم؟


محمد
23 اسفند 90 12:51
چهارشنبه سوریتون مبارک
مواظب خودتون هم باشید


مرسی به شمام تبریک میگم
شما هم همینطور!!!
شیدا مامان کیمیا
23 اسفند 90 13:06
دلهاتون به گرمی اتیش
چهارشنبه سوری شما هم مباااااارک بوس بوس


مرسی مامان کیمیا جون...
چهارشنبه سوری شمام مبارک
مامان بهار
23 اسفند 90 16:21
مرسی عزیزم
خدا همه ی نی نی ها رو حفظ کنه
تقویم شماهم محفوظ


مرسی مامان بهارجون
ممنونم عزیزم
مامان امیرعلی
23 اسفند 90 17:23
عجب رسم و رسوم باحالی دارین.راسی عروس ما هم تبریزیه.


بلــــــــه ما اینیم دیگه
واقعا چه جالب عزیزم


مادرانه
24 اسفند 90 10:03
سلام .تو تهران انگار داره این سنت از بین میره .چون ادابش رو رها کردن فقط با این سیگارتها که صدای وحشتناکی هم داره دل مردمو میلرزونن.کاش میشد این سنت هارو حفظ کرد.چهارشنبه سوری مبارک.


سلام عزیزم
مرسی که بهمون سرزدید
آره واقعا حفظ کردن سنت با این نسل کار سختیه عزیزم
مامان گیسو
24 اسفند 90 15:25
سلاممممممممممممم عزیزم خوبی ؟
ببین کی اومده هههههههه خداییش خودمم خندم گرفت و تعجب کردم تونستم بهتون سر بزنم
خوبین ؟
می بینم که رفتی تو فاز آیین و رسومات
ممنون گلممممممم عالی بود
بوسسسسسس


سلامممممممممممممم وااااای قربونت بشم من
مرسی شما خوبین؟گیسوجون خوبن؟ الهی عزیزم خیلی خوشحال شدم
آره دیگه عزیزم ما و حفظ کردن سنت هااااا
بوسسسسسسسسسسس
مادرانه
25 اسفند 90 1:14
عزیزم خوبی؟اگر اجازه بدین شمارو لینک کنم .شما هم میتونید منومادرانه یا مامان قشنگ لینک کنید.ممنون


عزیزم لطفا آدرس وبلاگتون رو بنویسید من نمیتونم بهتون سر بزنم آدرس نذاشتین
خوشحال میشم
مامان سید کوچولو
25 اسفند 90 10:44
من تو گوگل زدم "قالب بهار" بعد اینو انتخاب کردم. شما میتونی اخر "لینکستان" وبلاگ پارسا " قالب" رو بزنی میره تو سایتش. بد کد هر فالبی رو که دوست داشتی تو ویرایش قالب کپی کنی. سایت پیچک و سایت های خوب دیگه هم هست


مرسی عزیز دلم
آرش
26 اسفند 90 0:36
اطلاعات جالبی بود خاله
به معلوماتمون اضافه کردی



قابلی نداشت عزیزم
باباش
20 فروردین 91 23:15
راستی تو جشن دوندونکش امیر چی برداشت؟ چیکاره میشه خلاصه؟


نمیدونم انشالاه دکتر مهندس